Eliška Parátová(10)
20. 4. 2009
Úkol č. 3 – Najděte na vámi zvolen. Předmět vyučování na 1. st. ZŠ seznam dostupného didaktického softwaru a pro jeden zvolený navrhněte hodinu včetně přípravy.
Software = programové vybavení
Je to sada všech počítačových programů v počítači .
Software zahrnuje aplikační software (pracuje s ním uživatel), operační systém
Rozdělení softwaru:
Podle funkce můžeme software rozdělit na několik skupin:
- systémový software - umožňuje efektivní používání počítače
- programové vybavení počítače, které umožňuje spouštění nebo zpracování aplikačního software.Obecně lze jako systémový software definovat to programové vybavení počítače, s kterým běžný uživatel přímo neinteraguje
- firmware - software obsažené v hardware (resp. ve vstupně-výstupních zařízeních)
- je programové vybavení, které je integrální součástí elektronického zařízení. Tyto programy jsou většinou naprogramovány do nevolatilních pamětí (ROM, EPROM, …) firmou vyrábějící dané zařízení. Do firmware bychom měli počítat také obsah programovatelných hradlových polí pokud jsou v daném zařízení použita. V závislosti na způsobu uložení jej lze v některých případech modifikovat buď výměnou nebo přepsáním obsahu. Firmware bývá často úzce vázaný na hardware pro který je určen.
- operační systém - spravuje počítač, vytváří prostředí pro programy
- jádro operačního systému (včetně ovladačů zařízení)
- pomocné systémové nástroje – pro správu operačního systému (formátování disků, nastavení oprávnění, utility, …)
- je v informatice základní programové vybavení počítače, které je zavedeno do paměti počítače při jeho startu a zůstává v činnosti až do jeho vypnutí. Skládá se z jádra (kernel) a pomocných systémových nástrojů. Hlavním úkolem operačního systému je zajistit uživateli možnost ovládat počítač, vytvořit pro procesy stabilní aplikační rozhraní (API) a přidělovat jim systémové zdroje. Operační systém je velmi komplexní software, jehož vývoj je mnohem složitější a náročnější, než vývoj obyčejných programů.
- aplikační software - umožňuje uživateli vykonávat nějakou užitečnou činnost
-je v informatice veškeré programové vybavení počítače (tj. software), které je určeno pro přímou interakci s uživatelem. Účelem aplikačního software je zpracování a řešení konkrétního problému uživatele. Pro interakci s uživatelem má v počítači typicky grafické nebo textové rozhraní.
Aplikační software můžeme rozdělit do různých skupin. Některé aplikace mohou patřit i do více skupin a skupiny se mohou překrývat, protože rozdělení nemusí být jednoznačné.
- Antivirové programy
- Databázové systémy
- Ekonomické a informační systémy
- Grafické editory
- Hry
- Internetové prohlížeče (browsery)
- Kancelářské balíky
- Pomocné programy – utility
- Poštovní programy
- Prezentační programy
- Správci souborů a archivační programy
- Tabulkové kalkulátory
- Technické programy (CAD, CAM, CAE, …)
- Textové editory a DTP programy
- Výukové programy
- Vývojové nástroje (nástroje pro tvorbu programů, kompilátor, debugger, …)
- a další
Prezentační program je počítačový program, který umožňuje vytvořit prezentaci, tj. sérii stránek s přehledně zobrazenými informacemi.
Tvorba prezentace se typicky skládá z následujících kroků:
- výběr nebo tvorba pozadí
- výběr nebo tvorba objektů, které má prezentace obsahovat (texty a obrázky)
- přiřazení dynamických prvků k objektům – možnost oživení prezentace zvukem nebo animací
- úprava kompozice (rozmístění prvků na obrazovce)
Výukovým programem označujeme konkrétní software, který je určen k výukovým účelům a je schopen plnit alespoň jednu z didaktických funkcí:
- motivace,
- expozice učiva,
- upevnění osvojených vědomostí a dovedností,
- kontrola získané úrovně vědomostí a dovedností.
Prostředí výukového programu by mělo být přehledné, názorné a učícímu se umožňovat jednoduchou orientaci. Mnohé výukové programy se dají využít přímo v prezenční výuce (ať už na žákovských počítačích nebo pro promítání pomocí dataprojektoru či s využitím interakivní tabule) nebo slouží pro samostudium ve volném čase.
Ve výuce bývají výužívány i nedidaktizované programy (MS Word, PowerPoint, Excel, grafické programy aj), ty však nelze označit výukovými programy.
Dataprojektor(nebo také datový projektor) je zařízení umožňující zprostředkovat prezentaci všem přítomným tím, že obraz, jehož zdrojem může být osobní počítač, notebook, přehrávač dvd a jiná videozařízení, projektuje (promítá) na plátno či zeď.
Existuje ještě videoprojektor, který má jiný zaměření.
Existuje ještě videoprojektor, který má jiný zaměření.
Příprava učitele na hodinu:
Název tématu: Interaktivní tabule
Předmět: Informatika
Ročník: 5. třída ZŠ
Pomůcky:
Stolní PC, myš, klávesnice, monitor, interaktivní tabule.
Místo výuky:
Počítačová učebna.
Úvod do hodiny:
Opakování minulé hodiny – grafická úprava fotek
Zadání úkolu: žáci s použitím obrázků, animací atd. udělají na interaktivní tabuli
upoutávku na český hrad nebo zámek.
Úkol můžou dělat jednotlivě a nebo ve dvojicích.
Cíl hodiny:
Na konci hodiny vyvolávám některé žáky aby nám ukázali jak si poradili s úkolem.
Potom si zopakujem postupy, které používali při tvorbě úkolu.
Viz. ukázka úkolu